Jste zde
Dubaj a doprava, 2. část
Autobusový systém má nyní v provozu přes 1 300 moderních vozidel, která najezdí denně po silnicích kolem 300 000 km. Se zavedením metra v Dubaji dostal celý tento veřejný dopravní systém nový impuls, protože některé autobusové linky, jakožto kyvadlová doprava k metru, musely být úplně nově zavedeny nebo musely být staré linky předělány či upraveny.
Plně automatizované dubajské metro bylo postaveno během čtyř let a částečně bylo otevřeno v září 2009. Tím byl vlastně také zprovozněn první úsek linky doplňkové železnice Dubai Monorail. Metro se bude dál z centra rozšiřovat směrem k mezinárodnímu letišti a také k novému letišti Dubai World Central International Airport, ale také umožní spojení s přístavem Jebel Ali a čtvrtí Deira.
Druhá etapa propojení centra s Deirou a částí Bur Dubai byla naplánována na srpen 2011. První zkušenosti s metrem jsou pozitivní a veřejnost lituje, že bylo nakonec částečně otevřeno do provozu pouze 10 z 29 původně plánovaných stanic metra. Mezitím bylo oznámeno, že stávající podíl veřejné dopravy (11 procent z celkového objemu dopravy) bude navýšen do roku 2020 na více než 30 procent.
Osobní přeprava cestujících ve stísněných podmínkách vnitřního města přes záliv Dubai Creek se uskutečňuje pro nedostatek městských mostů prostřednictvím "abras", malých dřevěných lodí, na kterých může být přepravováno až 20 osob. Během dne se každých pár minut můžete dostat těmito loďkami prakticky kamkoliv, cesta trvá méně než 10 minut a stojí asi 1 dirham.
Silniční doprava v zhuštěné, starší části města je velmi silná, dopravní zácpy a delší vynucená stání jsou už pravidlem. Například 12 km dlouhou cestu z Deiry do města Sharjah v dopravní špičce stěží zvládnete za méně než 2 hodiny.
Na čerpacích stanicích byla až do nedávné doby k vidění jen místní obsluha, protože nikdo nechtěl vystupovat z příjemného prostředí uvnitř auta do úmorného vedra venku. Některé čerpací stanice pak úspěšně přešly na systém samoobsluhy.
Kvůli v posledních letech stále hustší nákladní automobilové dopravě tu od července 2007 přistoupili na některých trasách k vybírání mýtného. To vedlo pochopitelně především u dojíždějících k nelibosti, zvláště když se fronty začaly tvořit tam, kde je dosud nikdo neočekával. Každé vozidlo, které chce přejet přes silnice a mosty, kde bylo mýtné zavedeno, musí mít na předním okně nalepenou známku "Salik".
Na mýtných bránách jsou jednotlivá vozidla detekována a pak je vybíráno mýtné (4 dirhamy za jednu jízdu, tj. přibližně 0,70 EUR), které se odečítá elektronicky. Přes SMS je poté majitel vozidla informován krátce předtím, než je částka odečtena z jeho Salik účtu.