Jste zde
Infrastruktura a doprava, 1. část
Autor: clau+
Spojené arabské emiráty mají jednu z nejmodernějších infrastruktur dopravy a transportu na celém Blízkém východě. Díky rekordnímu hospodářskému růstu v posledních letech byly vytvořeny skutečně obrovské infrastrukturní projekty ve všech emirátech, ale zejména v Abu Dhabi a v Dubaji.
Emirát Abu Dhabi má v plánu investovat do infrastruktury v příštích několika letech nějakých 100 miliard amerických dolarů. Vedle velké investice do energetiky a průmyslu plánují v Abu Dhabi výstavbu nového letiště, jednoho z největších světových námořních přístavů, průmyslové zóny v Taweelahu, města Mohammed bin Zayed City, měst Khalifa Cities A a B, a nových městských čtvrtí na ostrovech Saadiyat, Reem, Lulu a Al Raha Beach. Mnohé z těchto projektů byly navrženy v reakci na rychle rostoucí populaci v hlavním městě. Restrukturalizace celého centra města již značně pokročila.
Také v Dubaji vznikají masivní projekty infrastruktury, které jsou také nutnou odpovědí na roční populační růst okolo 20 %. Budou se stavět zcela nová města na různých místech emirátu Dubaj, která se stanou v příštích letech domovem několik miliónů nových obyvatel.
Silniční doprava
V Dubaji odpovídá za výstavbu nových komunikací společnost Roads and Transport Authority (RTA) a podobně i za celou veřejnou dopravu. V červenci 2007 zavedla RTA automatizovaný systém mýtného – Salik, které snad konečně poskytne jistou úlevu pro hlavní silnice v Dubaji. Systém používá nejmodernější technologie a umožňuje plynulost provozu bez přerušení. Při každém projetí mýtnou branou systému Salik budou přijaty prostřednictvím rádia (Radio Frequency Identification) údaje o vozidle a odečte se z účtu částka 4 dirhamů (cca 0,63 €).
Městské taxíky jsou v hojném počtu ve všech hlavních městech jednotlivých emirátů, stejně jako v Al-Ainu. Cena za služby taxi je sjednávána v závislosti na trase. Existují zde také státem provozované autobusové linky, stejně jako soukromé firmy, provozující minibusy.
Zajímavé je, že v reakci na zvyšující se počet osobních automobilů rozhodla vláda v listopadu 2008 odebrat asi stovce skupin lidí řidičské průkazy. Tento problém se týkal imigrantů bez akademických titulů, jako jsou kuchaři, řemeslníci, služky, ostraha apod..
Železniční doprava
Výstavba jedné železniční tratě spojující země GCC (Rada pro spolupráci arabských států v Zálivu) je v současné době zatím jen na papíře. S výstavbou se počítá přibližně v letech 2013 až 2017. V této souvislosti proběhla také v roce 2005 jednání ohledně nákupu německého železničního systému.
Linka bude téměř 1500 kilometrů dlouhá a povede z Kuvajtu, Saúdské Arábie, případně Bahrajnu, přes Katar a Spojené arabské emiráty a skončí až v Ománu. V první fázi zmíněného projektu za 25 miliard US dolarů bude vybudováno 270 km dlouhé nákladní spojení mezi nalezištěm plynu Shah Sour v Abu Dhabi a městem Ruwais na pobřeží Perského zálivu.
Autor: tom$
Autor: PlannedCity